GeZONd zijn

Het menselijk lichaam heeft vitamine D nodig om op zo calcium uit voeding te kunnen opnemen. Vitamine D speelt een erg belangrijke rol voor de groei en daarnaast het sterk houden van onze tanden en botten. Vitamine D helpt op deze manier bij voorkomen van botontkalking en verlaagt ook nog het risico op osteoporose. Het zorgt ook voor een goede werking van de spieren en voor een beter immuunsysteem. Wanneer je een tekort hebt aan vitamine D kan dat erg negatieve gevolgen hebben. Het kan bij kinderen zelfs afwijkingen veroorzaken in de groei en het skelet. Bij volwassenen kan het zorgen voor botontkalking en spierzwakte veroorzaken.

 

De belangrijkste bron van vitamine D voor ons lichaam is de zon. Door de ultraviolet stralen die uit het zonlicht komt kan ons lichaam zelf vitamine D aanmaken. Het zonlicht moet wel een bepaalde sterkte hebben om dit te kunnen veroorzaken. Blootstelling aan het zonlicht is in principe de belangrijkste manier om genoeg vitamine D binnen te krijgen. Het is aan te raden om in ieder geval twee tot drie keer per week een kwartier of langer dan dat in de zon te komen. Er zijn veel verschillende manieren te bedenken om toch vaker buiten te komen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om voortaan naar het werk te gaan fietsen of wandelen. Je kunt ook ‘s middags voor een wandeling gaan of ga in de namiddag eens lekker op de tuin schommel zitten.

 

Vitamine D is voor kinderen nog belangrijker dan voor volwassenen. Kinderen hebben namelijk voldoende vitamine D nodig voor een goede groei. Zorg er daarom altijd voor dat je kinderen voldoende buiten komen. Hier kun je voor zorgen door samen met ze buiten te gaan spelen. Je zou ook buiten speeltoestellen in de tuin kunnen plaatsen. Zo kunnen ze heel gemakkelijk buiten leuke dingen doen zonder dat ze ver van huis hoeven te zijn.

 

https://www.buitenspeelgoed.nl/