Reclame maken, zeer verstandig

Een reclamecampagne kan jouw bedrijf (meer) bekendheid geven bij een specifieke doelgroep waardoor je bedrijfsnaam maar ook je product, dienst of merk een boost krijgen.

Je kunt natuurlijk old-school adverteren in kranten en tijdschriften, maar je kunt ook online reclame maken op websites en de diverse social media. Zo kun je advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media. Uiteraard is het beschikbare budget bepalend voor welke reclamecampagne je kiest. Zo is reclame vlak voor het acht uur journaal of die ene belangrijke voetbalwedstrijd is natuurlijk veel duurder dan een online reclamecampagne op Facebook bijvoorbeeld. Lees meer artikelen over reclame, administratie en banken.

Wat is het doel van reclame maken?

Het doel van je reclamecampagne kan zijn het aantrekken van nieuwe klanten en / of opdrachtgevers. Maar ook het behoud van je bestaande klanten en juist hen aanmoedigen over te gaan op nieuwe of meer aankopen van jouw product, dienst of merk. Door het maken van reclame wil je jouw naamsbekendheid vergroten. In je reclame uiting probeer je toekomstige klanten maar ook bestaande klanten te overtuigen dat ze niet bij de concurrent moeten zijn, maar juist bij jou.

Je kunt putten uit verschillende manieren om deze doelen te bereiken door de antwoorden op de volgende vier vragen exact te formuleren:

1. Welke boodschap wil je overbrengen?

2. Wat is je exacte doelgroep?

3. Hoe zorg je dat je opvalt?

4. Wat is de juiste frequentie?

Onthoud één ding: hoe vaker (potentiële) klanten jouw product, dienst, merk of bedrijfsnaam zien of horen, hoe groter de kans is dat ze zich jouw product, dienst, merk of bedrijfsnaam zullen herinneren.

Reclame maken alleen is niet voldoende

Wanneer je merkt dat je reclamecampagne vruchten afwerpt doe je er goed aan om de opdrachten die je binnenhaalt zo goed mogelijk uit te voeren. Ondanks alles is dat nog steeds je beste en belangrijkste marketing strategie. Immers de meeste nieuwe opdrachten haal je binnen via je bestaande klanten en /of opdrachtgevers. Voer jij de opdrachten naar tevredenheid of meer dan dat uit, krijg je als vanzelf nieuwe opdrachten bij dezelfde opdrachtgever en / of klant of bij nieuwe opdrachtgevers en/ of klanten. Je werk goed doen leidt dan als vanzelf tot mond-tot-mond reclame.