Inkoopadvies gebaseerd op moderne technologie

Inkoopadvies gebaseerd op moderne technologie. Dat is wat u krijgt bij een specialist. We leven in een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt. We gebruiken techniek om ons leven makkelijker te maken doordat ons dingen uit handen worden genomen in zowel ons persoonlijke als ons professionele leven. Ook inkopers maken steeds meer gebruik van specialistische computerprogramma’s zoals EDI en MRP om een beter inkoopadvies aan hun cliënten te kunnen verstrekken. Met deze programma’s zijn inkopers in staat om verkoop-, inkoop, en producties aan elkaar te koppelen en zo een beter inkoopadvies te geven met betrekking tot de toekomst. Het opstellen van een inkoopadvies gaat ook een stuk sneller doordat een inkoper niet eerst alle informatie nog bij elkaar moet gaan zoeken. In plaats daarvan zijn alle belangrijke cijfers al opgenomen in het computerprogramma.

Inkoopadvies voor een efficiënt en kosteneffectief beleid van de overheid

Voor het zo laag mogelijk houden van de kosten is efficiënt inkoopadvies belangrijk. Daarom maakt het bedrijfsleven en de overheid er gretig gebruik van. Door de veranderende marktomgeving is er bij de overheid de behoefte ontstaan om het inkoopbeleid te professionaliseren en daarom kiezen zij ieder jaar 10 bureaus uit om een inkoopadvies te formuleren waarbij overheidsuitgaven efficiënter kunnen worden ingericht. Deze adviesbureaus hebben zich middels een Europese aanbesteding in kunnen schrijven en hier zijn de 10 beste uitgekozen. Deze adviesbureaus mogen zich nu twee jaar lang ‘preferred supplier’ van de overheid noemen. Inkoopadvies omvat dus meer dan het formuleren van een strategie aan de hand van een marktonderzoek en kan in iedere sector bijdragen aan een meer gestroomlijnde economie.

Tactisch inkoopadvies, de fijne lijn tussen bedrijfsbeleid en sociale interactie

Weet u precies wat inkoopadvies inhoudt? Een gespecialiseerde organisatie vertelt u hier graag meer over. Tactisch inkoopadvies omvat het proces waarin er gekozen wordt voor een bepaalde leverancier en onder welke voorwaarden die leverancier producten of diensten mag leveren. Bij deze voorwaarden wordt een inkoopadvies uitgebracht dat zich richt op zaken als de prijs, maar ook de menselijke kant is hierbij belangrijk. In het verkoopadvies moet enerzijds rekening worden gehouden met het inkoopbeleid van het bedrijf, maar tegelijkertijd spelen de sociale interacties tussen inkoper en leverancier een grote rol in de relatie op de lange termijn. Sociale overwegingen die strategische inkoop kunnen beïnvloeden zijn bijvoorbeeld politieke overwegingen of een vertrouwensband, of natuurlijk het gebrek daaraan.