Bezoekersanalyse m.b.v. aanwezigheid smartphones

Wist jij dat je smartphone overal gevolgd kan worden? Dit komt doordat de telefoon continu probeert contact te krijgen met een WiFi netwerk. En wist je dat door dit signaal te gebruiken winkeliers een heel goed beeld kunnen krijgen van de bezoekers in hun winkel?

Het bedrijf Crumbbase heeft hiervoor een slimme applicatie gemaakt waarbij winkeliers, winkelketens en winkelcentra heel goed kunnen meten hoe het gaat met de conversie, verblijfsduur en effectiviteit van het personeelbeleid en de marketingoplossingen. Met retail analytics kan gemeten worden hoeveel mensen uw bedrijf binnen gaan en hoeveel er aan voorbij lopen. De looproute in de winkel kan worden vastgesteld en op welke plekken mensen iets langer blijven hangen. Ook kan worden vastgesteld of deze mensen misschien al eerder in deze winkel geweest zijn en hoe vaak.

Op basis van al deze meetgegevens kunnen beslissingen genomen worden om te proberen de winkelprestaties te verbeteren. Je kunt nu objectief meten of de plaatsing van bepaalde producten effect heeft op de verkoop ervan. Je kunt ook slimme marketing acties verzinnen om mensen binnen te lokken en ze daar proberen te overtuigen iets te kopen. Het effect van alles wat je kunt verzinnen kan gemeten worden dankzij de smartphones die mensen bij zich dragen.

Ben je daar niet zo van gediend en krijg je heel erg het gevoel ervan dat je in de gaten worden gehouden zoals in “Big brother is watching you”, dan is er ook de mogelijkheid om de analyse apparatuur bij jouw telefoon weg te houden. Je hebt dan aan het begin van de winkel of het winkelcentrum een computer staan waarin je het MAC adres van je telefoon moet opgeven en je vervolgens kan afmelden. Om het MAC adres van je telefoon te vinden, kijk je bij Android onder instellingen, over de telefoon en dan status. En bij een iPhone is dit instellingen, algemeen, info.

http://www.crumbbase.nl