moeilijkheden bij het zoeken naar een baan U zult heel hard moeten werken om potentiële werkgevers te overtuigen om voor u te kiezen. Recruiters zijn meer geïnteresseerd in werkzoekenden met gespecialiseerde ervaring in het vereiste vakgebied. 1. Breng functietitels samen Laten we zeggen dat u een verkoopmanager bent, maar ervan droomt om in marketing te gaan. Dit zijn nauwe gebieden. U kunt de laatste positie hernoemen naar Development and Sales Support Manager. Een verkoper die wil overstappen naar projectmanagement, gegeven een bepaald scenario en een reeks competenties, kan zijn laatste positie in het cv noemen als projectmanager. Bijvoorbeeld als hij bezig was met verkoop met een lange cyclus, en zijn functionaliteit omvatte het beheer van aangetrokken artiesten. 2. Ontwikkel een aantal sleutelvaardigheden Een voorbeeld uit haar praktijk is de transitie van specialist van een hoog handelsniveau naar een vrij hoge functie op het gebied van interne (bedrijfs) opleidingen. De verkoopdirecteur heeft een solide basis (leidinggevende ervaring, sterke communicatieve vaardigheden, strategische visie) die belangrijk zijn voor het organiseren van personeelstrainingen. Het is belangrijk om deze vaardigheden naar voren te brengen in je cv en uit te leggen hoe je ze in een nieuw vakgebied zou kunnen toepassen. Een ander voorbeeld: stel dat een advocaat zich met marketing wil bezighouden. Vervolgens moet hij zich concentreren op analytische vaardigheden in zijn cv, het vermogen om een grote hoeveelheid informatie te verwerken en te structureren, zijn standpunt verdedigen. Advocaten hebben hier veel praktijk in en ook voor een marketeer is dit een zeer nuttige competentie. Het vermogen om met tekst te werken, onberispelijke mondelinge en schriftelijke geletterdheid – deze punten zijn belangrijk voor zowel een advocaat als een marketeer. Ervaring met spreken in de rechtbank kan worden omgezet in spreekvaardigheid voor een publiek, enzovoort. 3. Elimineer irrelevante vaardigheden Als u bijvoorbeeld een leider was in het vorige vakgebied en met grote projecten hebt gewerkt, en in een nieuw beroep gaat beginnen vanuit een lineaire positie, moet u niet uw eerdere grote verdiensten, geïmplementeerde projecten vermelden. Anders lijkt u een overgekwalificeerde kandidaat. Voormalige bazen tot onderwerping nemen is sowieso niet erg populair, uit angst voor concurrentie, en als je de nadruk legt op je eerdere status, lijkt dat misschien een teken van grote ambitie. Het is beter om de openheid voor nieuwe ervaringen te benadrukken, de wens om van collega’s te leren en het vermogen om nieuwe kennis direct op te doen. En demonteer de grote blokken van uw werkcontrole in kleinere, geef aan welke nuttig zullen zijn in het nieuwe beroep. Geef bijvoorbeeld in plaats van een algemene ervaring in “het optimaliseren van bedrijfsprocessen”, meer specifieke voorbeelden van het verminderen van eventuele uitgavenposten in het budget en schrijf op welke tools u hiermee heeft bereikt. Polina Brezhneva herinnert zich hoe ze ooit met een klant werkte: een topmanager, die projecten beheerde met budgetten van miljoenen dollars. Ze bracht verschillende jaren door met het opbouwen van een managementcarrière in één bedrijf, maar nadat ze hoogten had bereikt, raakte ze opgebrand. Ik wilde evenementen gaan organiseren. 4. Bereken de afbeelding die het cv uitzendt Bedenk welke stijl van het presenteren van informatie op je cv de meeste voorkeur heeft in het professionele veld waarin je streeft. Het kan anders zijn dan u gewend bent. Een puur formele stijl, die normaal gesproken wordt waargenomen in een cv vanuit de financiële of juridische sfeer, is bijvoorbeeld onwaarschijnlijk geschikt in een cv voor journalistiek, PR en het creatieve beroep. Let op de foto: in een cv voor een creatief beroep is het nauwelijks de moeite waard om het beeld van een persoon in een strikt kantoorpak over te dragen. 5. Schrijf een goede sollicitatiebrief Benadruk informatie die belangrijk is voor de nieuwe rol – aanvullende opleiding in een nieuw profiel, een krachtige theoretische basis, op zijn minst een episodische ervaring, indien aanwezig (bijvoorbeeld stage of uitvoering van individuele projecten op freelance basis). En leg uit waarom je zo aangetrokken was tot het nieuwe gebied dat je besloot erin te gaan wonen, met name dit bedrijf en deze functie. Dit is geen loze formaliteit: alle werkgevers willen echt gemotiveerde werknemers met “brandende ogen” krijgen. Nieuwkomers die naar een nieuw beroep gaan, zijn meestal enthousiast – dit is hun concurrentievoordeel. Maar er is een belangrijk voorbehoud: het is belangrijk dat uw enthousiasme gebaseerd is op realistische verwachtingen van het nieuwe beroep, en niet op illusoire ideeën erover. |
https://www.vindazo.be |